"Hvordan køn og identitet udfoldes, forhandles og håndteres i pædagogisk
praksis. De faglige perspektiver skal dertil bidrage til at håndtere og differentiere
pædagogisk praksis i relation til børn, unge og voksnes udvikling, læring,
identitet, dannelse og perspektiver herunder dilemmaer vedrørende seksualitet
og køn"
Oplæggene har omhandlet følgende- Socialisering - at gøre og være kønnet i en pædagogisk hverdag
- Et narrativt blik - fokus på køn i pædagogisk praksis
Hvad betyder begrebet
socialisering?
Det betyder, at samfundsmæssiggøre
mennesket. Det er processer, der bevirker, at mennesket tilegner sig den sociale
omverdens adfærdsmåder, normer, værdier og regler. Det kan også formuleres anerledes; oplærer individet i fællesskabets handlingsformer.
At blive
socialiseret betyder at blive dannet inden for et givent fællesskab, hvor
regler/normer og værdier respekteres – meningsfulde og moralsk forpligtende.
Socialisering
henviser til det socialpsykologiske genstandsområde, hvor samfundet eller den sociale kontekst
øver indflydelse på, hvad mennesket er og hvordan det handler.
Følgende
træk gør sig gældende:
- Længerevarende påvirkning
- Bred vifte af adfærdsaspekter
- Modellering af individet som en struktureret totalitet
- Samlet konsekvens af sociale påvirkninger
Proces der altid foregår i relation.
Socialisering er ikke-intentionel, da det er noget der sker mens det sociale liv leves.
Socialisering
er baseret på ideen om at transfer er mulig.
Socialisering
har et indre og et ydre moment.
Hvilke forskellige former for socialisering kender du/betydning?
Primær socialisering:
Den tidlige fase i børns livsløb, som nu både er familie og institution. Kulturanalysen bruger akkulturation (gensidige kulturelle forandringer i mødet mellem mennesker med forskelle kulturel baggrund, internaliserer en omverdensforståelse).
Sekundær
socialisering:Primær socialisering:
Den tidlige fase i børns livsløb, som nu både er familie og institution. Kulturanalysen bruger akkulturation (gensidige kulturelle forandringer i mødet mellem mennesker med forskelle kulturel baggrund, internaliserer en omverdensforståelse).
Forløb, der integrerer mennesket i afgrænsede sociale arenaer såsom uddannelse, arbejdspladser, religiøse fællesskaber osv. Den udfordrer den
internaliserede omverdensforståelse.
I denne
forståelse vil barnets adfærd begrundes i forældrenes indflydelse i den primære
socialisering.
Dobbeltsocialisering:
Dencik:
Den tidlige fase i børn livsforløb nu både foregår i hjemmet ved familien og i institutioner. På den måde kan den primære og sekundære ikke skilles skarpt.
De socialiseres i forskellige arenaer
og hvor godt de socialiseres vil afhænge af, hvordan de så håndterer det skift
mellem arenaerne. Den tidlige fase i børn livsforløb nu både foregår i hjemmet ved familien og i institutioner. På den måde kan den primære og sekundære ikke skilles skarpt.
Socialisering
som en livslang påvirkningseffekt
Selvsocialisering: Børn er aktive fortolkere af mening og betydning.
Børns styrker og udfordringer er relationelle og stammer først og fremmest fra de miljøer, hvori de kommer til udtryk.
Børn er kompetente og har noget at byde ind med.
Kønssocialisering:
Hvordan kønnene socialiserer sig – afhængig af hvilket perspektiv man ser fra - er det biologisk eller sociokulturelt perspektiv.
Hvad menes med begrebet
internalisering? Hvordan kønnene socialiserer sig – afhængig af hvilket perspektiv man ser fra - er det biologisk eller sociokulturelt perspektiv.
Man skelner mellem sociale interaktionsmønstre(ydre) og mentale processer (indre
Internalisering
er en proces, der transformerer det ydre til det indre. Det er en
længerevarende proces, der integrerer sociale normer, værdier osv., for så at
blive en vedvarende del af individet, der påvirker adfærdsmønstret hos
individet-
Billedigt
handler det om, at installere noget sociale i individet.
Socialiseringens
ydre moment er det. der foregår inden for sociale relationer.
En anden teoretiker, der snakker om Internalisering er Vygotsky.
Hvordan udøves socialisering og
internalisering af kønsspecifikke normer og forventninger i pædagogiske
hverdagssammenhænge - eksempler?
Min første tanke er eksempelvis kønsopdelte aktiviteter. Der udover kan det være opdeling af rum i forhold til, hvilke køn de taler til eks. pigerne i dukkekrogen og drengene leger med biler. Det kan også være historier om klassiske kønsopdelte roller.
Hvad er et narrativ? – hvorfor bruger
vi narrativer/fortællinger i vores hverdag og i pædagogisk praksis?Min første tanke er eksempelvis kønsopdelte aktiviteter. Der udover kan det være opdeling af rum i forhold til, hvilke køn de taler til eks. pigerne i dukkekrogen og drengene leger med biler. Det kan også være historier om klassiske kønsopdelte roller.
Der er i
institutionen to forskellige narrativer, som gensidigt kan påvirke hinanden:
Institutionelle:Skaber grundlag for udvikling af barnets fortællinger om sig selv og verden. Det er en udviklingsbetingelse for børnene, fordi det er rammerne for hvad, der kan foregå.
Den kan forstås som baggrund for barnets udvikling af fortællinger om sig selv og verden.
De voksne er medfortællere, hvilket vil sige, at vi er med til at vælge ud gennem, hvilke fortællinger barnet skal udvikle erkendelse og meningstilskrivelser indenfor.
Sammen
skaber voksne og børn en referenceramme som åbner/lukker muligheder for hvilke
fortællinger der udvikles/fortolkes – ekskluderes/inkluderes
Barns:Udvikles gennem leg, fantasifortællinger og dramatiseringer, der foregår i institutionen, påvirker institutionens indretning/pædagogik fordi de kan ændre på nogle ting i forhold til hvad børnene er særligt optaget af.
Nye fortællinger om os selv kan eks. give nye handlemuligheder.
Ved at forære hinanden nye fortællinger og ved at udvikle vores egne kan vi åbne op for de muligheder.
Vores
fortællinger er også med til at definere den andens handlemuligheder, hvilket
er godt at være bevidst om i pædagogisk praksis. Eks. Ud fra en fast
forestilling om, hvad er rigtigt/forkert at gøre som dreng, så kan vi begrænse
hans muligheder for leg/læring/udvikling.
Fortællingerne
er med til at afspejle institutionens kultur/kontekst.Narrativer kan analyseres og kan være med til at afspejle normaliteten i børnehaven for på den måde at stille dem til skue og arbejde videre med dem.
Birgitta
Oldenfors har studeret svenske børnehaver og påpeger, at pædagogens
rolle er vigtigt i forhold til ligestilling af kønnene. Igennem vores
narrativer kan vi være med til at praktisere ligestillingsperspektivet langt
mere.
Nina
Rossholt påpeger, at der bør ses på eks. Indholdet af
tekster og historier i børnehaven, for på den måde at tilbyde børnene mere mangfoldige narrativer.
Overvej hvilke narrativer børn har
adgang til i deres hverdag og hvilke dominerende fortællinger om køn du/I har
kendskab til, fra jeres feltarbejde el.lign.
Børn har hele tiden adgang til narrativer i deres hverdag, men det kan bl.a. være klassiske eventyr, moderne eventyr, børnebøger, tegnefilm, spil osv.
Giv eksempler på hvorledes
institutionelle fortællinger kan producere/reproducere bestemte forståelser af
køn?Børn har hele tiden adgang til narrativer i deres hverdag, men det kan bl.a. være klassiske eventyr, moderne eventyr, børnebøger, tegnefilm, spil osv.
Måden vi
indretter institutionen på, måden vi vælger at møde børnene på, bestemte
forventninger tilknyttet kønnene og måden vi fortæller historier på.
I en undersøgelser
fra Sverige lader det også til, at den frie leg er med til at producere en
bestemt definition af piget og drengethed.
Kampmann siger, at forskellene er ikke interessante, men der imod
hvordan vi kan være med til at gøre legen mere mangfoldig.
Wahlstrøm påpeger også, at den fri leg er lig med kønsbevarende aktivitet. Fraværet af pædagogisk intervention kan være præmissættende for børnene.
Hvorledes påvirkes/udvikles barnet
fortællinger om sig selv og verden i forbundethed med de institutionelle
fortællinger, set i relation til køn?
De institutionelle fortællinger er med til at skabe muligheder og begrænsninger for børnene. Eks. I den måde institutionen er indrettet på. Rummene taler måske til bestemte lege, men udelukker så andre lege, som måske kunne være udviklende for barnet.
Rollemodeller
fra populære fortællinger er også med til at bestemme, hvilke positioner børnene
indtager i legen eks. I forhold til kønDe institutionelle fortællinger er med til at skabe muligheder og begrænsninger for børnene. Eks. I den måde institutionen er indrettet på. Rummene taler måske til bestemte lege, men udelukker så andre lege, som måske kunne være udviklende for barnet.
Litteratur:
Socialisering – mennesker dannelse gennem social interaktion af Erik Laursen (kap.10) i bogen Social Psykologi – en grundbog til et fag (Hviid; Laursen og Olsen (red.) Hans Reitzels Forlag 2013
Køn i pædagogisk praksis af Stine Thidemann Faber og Ana Lisa Valente i bogen Pædagogens grundfaglighed – grundbog til pædagoguddannelsen af Kornerup og Næsby (red) Dafolo 2014 Genlæsning af s. 195 – 201
Olesen,
Aggerholm & Kofoed, ”Flere end to slags børn – en rapport om køn og
ligestilling i børnehaven”, Learning Lab Denmark, DPU, 2008, kap. 4
http://sm.dk/publikationer/flere-end-to-slags-born-en-rapport-om-kon-og-ligestilling-i-bornehaven
Sieling,
Vicki June, ”Børns fortællinger – Den integrerede Baggrund i en narrativ og
anderkendende pædagogik”, 2010, Hans Reitzels Forlag, Kap. 2
Ingen kommentarer:
Send en kommentar