Knapper

søndag den 10. maj 2015

Digital mobning

Hvordan defineres digital mobning og hvilke 3 træk karakteriserer ifølge Jette Kofoed digital mobning?
Digital mobning er mobning, der foregår gennem digitale og sociale medier som f.eks. Facebook, Arto, SMS, snapchat, Instagram osv. Det kan være hadegrupper i forhold til specifikke personer, direkte beskeder osv.

3 træk, der karakteriserer digital mobning ifølge Jette Kofoed:
  1. Anonymitet. Vi kan ikke vide med sikkerhed, hvem afsenderen er og hvor mange, der sidder bagved skærmen og skriver det. 
  2. Det er svært at slippe væk fra det, fordi det eksponereres til så mange. 
  3. Eksponering til uendelig offentlighed. Hele verden kan potentielt se det. 
Derudover er det karakteriseret ved, at der er en puls af uvished om, hvornår det kunne ske for mig og hvor mange ser de beskeder der sendes. Der er også et ubestemmeligt sprog, der gør det svært at afkode det digitale sprog. Det er svært at definere, hvornår noget bare er "for sjov". Der er også en ubeskyttethed knyttet til digital mobning, som gør det svært at forsvare sig imod. Det er en heftig emotionel affære at bevæge sig rundt i digital mobning.

Jette Kofoed vil ikke lave en fastlåst definering af mobning, fordi hun mener det skal defineres af den der mobbes. Af den grund har hun kun defineret nogle genkendelser for mobning. 

Hvad kendetegner Rhizome-begrebet?
Rhizomebegrebet gør det muligt at se mobbeprocesser ud fra et cirkulært perspektiv frem for et lineært perspektiv, som Olweus i 1978 præsenterede. Begrebet giver mulighed for at begribe, hvordan tilblivelser griber ind i hinanden i en cirkulær proces, hvor positioner hele tiden forskydes. Med rizhome bregebet er der ingen begyndelse eller slutning, men der imod et miljø, hvor det vokser ud fra. 

Hvad betyder non-simultanitet og hvordan kommer det til udtryk i (digital) mobning?
Det er, når noget ikke følger hinanden Vi kan ikke snakke om en entydig historie, fordi historien ser forskellig ud alt efter hvilken person du i sammenhængen spørger. Der er en sammenblanding af tid, sted og personer. Det kan komme til udtryk på et digitalt medie, fordi det kan ses af forskellige personer, på forskellige tidspunkter og forskellige steder. 


Hvad er konsekvenserne for ofrene for digital mobning?
Mobning er alvorlig proces, som kan have livslange lidelser og i værste tilfælde føre til selvmord. Mobning hænger godt sammen med eksklusion, fordi vi som menneske er så afhængige af at høre til i et fællesskab. Vi har beskæftiget os rigtig meget med, hvor vigtigt relationer er for mennesket, så derfor er mennesket villig til at gøre meget for at passe ind. En anden konsekvens er også, at man kan få et skabt et negativt selvbillede, hvis der ikke gøres noget ved mobningen. Pædagoger har et kæmpe ansvar i at opdage og gøre noget ved mobning. Vi har i samarbejde med forældrene et ansvar i at lære børnene at begå sig i de sociale medier, fordi børnene også skal være digitalt dannede.

Litteraturliste:

Kofoed, J.; Genkendelser af digital mobning i Kofoed J. og Søndergaard, D.M. (2009): Mobning - sociale processer på afveje. Hans Reitzels Forlag

Sørensen, A.K.S.: Venskab i krise - venner og venskab i de sociale mediers tidsalder i Jensen, J.L. og Tække, J. (2013): Facebook - fra socialt netværk til metamedie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar