Vi skulle observere den pædagogiske praksis med henblik på professionel kommunikation. Både kommunikation i forhold til bruger-pædagog, pædagog-pædagog, pædagog-forælder og bruger-bruger. I løbet af de 3 dage skulle vi hver især skrive 5 praksisfortællinger.
I vores gruppe har vi været i børnehave og på specialinstitution.
Praksisfortælling:
”Praksisfortællinger er fortællinger om centrale og udvalgte episoder eller virkelighedsudsnit fra det pædagogiske arbejdes hverdagslivspraksis, oplevet og fortalt af de mennesker, der arbejder i denne praksis med henblik på at forstå, udvikle, formidle eller dokumentere praksis.” (Mørch 2008, p. 185).
Det er oplevelser vi finder væsentlige, fordi vi enten synes det er gode eksemplariske oplevelser på pædagogisk praksis eller fordi vi synes det er oplevelser, der repræsenterer noget, der kræver yderligere refleksion.
- Er en fortælling som opleves væsentlig eller eksemplarisk
- Har en følelsesmæssig og psykologisk dybde
- Repræsenterer hverdagsmæssig erfaring
- Fortælles i hverdagslivets sprog
- Er en subjektiv fortælling som inviterer til flere perspektiver
- Giver mulighed for at undersøge disse forsk. perspektiver som kræver identifikation med de involverede personer og dermed mulighed for anerkendelse af den anden
- Fortæller, men forklarer ikke
- Systematiserer oplevelser, da den baserer sig på udvælgelse
Vores videre arbejde består i at producere en film på 3-6 minutter, hvor vi tager udgangspunkt i nogle temaer fra vores praksisfortællinger. Vi skal koble noget af vores teori på omkring kommunikation, så vi på får for midlet et pædagogisk budskab til en målgruppe, som vi selv vælger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar