Domæneteorien handler om kommunikation og kontekst. Hvilke kontekster, der er fremherskende i hvilke situationer og hvilke positioner, der tales ud fra. Teorien havde sit udspring i 1985, hvor Maturana præsenterer metaforen domæner. De 3 domæner har hver sine logikker. Nogle gange vil et domæne være mere fremherskende end andre.
Domænerne kan være en hjælp til, at handle professionelt og etisk forsvarligt. Hvis der er uklarhed om domænet, bliver det svært eller umuligt at kommunikere eller handle.
Ved hjælpe af Karl Tomms spørgsmålstyper, er der mulighed for at gøre sig overvejelser inden for alle 3 domæner og de kan også være med til at åbne op for refleksionens domæne. Der kan nemt opstå konflikter i en dialog, hvis personerne befinder sig i hvert sit domæne.
Produktionens domæne:
Dette domæne sætter rammerne for, hvad der skal ske i en given handling og hvordan en opgave skal løses. Det er kvantitative og kvalitative rammer og den logiske vinkel. Her ser vi den lineære årsags-virknings-tænkning. De styrende normer er gældende. Dette domæne præsenterer den "objektive" virkelighed. Her vil den faglige og professionelle kommunikation befinde sig.
Det personlige/æstetiske domæne:
Kommunikation ud fra det følelsesmæssige. Det som giver mening værdi ud fra ens egen konstruktion af virkeligheden. Det er den oplevelses- og følelsesmæssige vinkel. Vurderings- og bedømmelsens logik befinder sig her.
Refleksionens domæne:
Her ophæves mentale bindinger og fordomme og mangfoldigheden sættes i spil. Her undersøges mange forskellige historier og perspektiver. Ny mening og nye ideer dannes. Der er fokus på neutralitet i form af nysgerrig udforskning.
I løbet af undervisningen skulle vi finde en faglig problemstilling, hvor vi så skulle formulere nogle spørgsmål indenfor hvert domæne med spørgsmålstyperne af Karl Tomms i baghovedet.
"Hvorfor er kommunikationen så vigtig i pædagogisk praksis"
Spørgsmålene skal hjælpe fokuspersonen til at bevæge sig rundt i domænerne.
Produktionens domæne:
Hvornår er det en god ide at anvende god kommunikation?
Er der nogle metoder, der er særligt anvendelige i forhold til god kommunikation?
Æstetikkens domæne:
Hvad mener du/i er god kommunikation?
Hvad tænker du/I om at inddrage kærlige følelser i kommunikationen?
Det reflekterende domæne:
Hvorfor mener du at "det" er god kommunikation?
Hvad tror du det gør ved kommunikationen at undlade kærlige følelser?
I interviewet fik vi bevæget os rundt i domænerne og spørgsmålene fungerede rigtig godt. Vi synes det var svært at formulere spørgsmålene inden for de 3 domæner og hvor de hver især hørte til.
Litteraturliste:
Systemisk coaching, En grundbog, Dansk psykologisk forlag, kapitel 12, Domæneteorien
Ingen kommentarer:
Send en kommentar