Knapper

mandag den 20. april 2015

Empatisk feedback

Empatisk feedback er det, der kommer tilbage i form af en reaktion på det, man har sagt eller gjort. Alle har brug for det, for at udvikle sig. Det er også en måde at lære sig selv at kende på. Det kan være rigtig svært at gøre konstruktivt og kan nemt ødelægge relationen, hvis ikke man er opmærksom. Feedback virker kun, hvis der er empati til stede - evnen til at kunne mærke verden, som den anden mærker verden. Vi vil i dette indlæg kort redegøre for de 3 feedback områder. Derudover vil vi komme ind på lytning, som er vigtigt i forhold til at kunne give konstruktiv feedback.

Figuren viser 3 områder, som man trækker på. Det er en universalmodel til feedback.

Sansebaseret feedback (Niveau 1):
I denne form for feedback er der tale om neutrale observationer, som den anden ofte ikke er klar over. Vi er altid en del af iagttagelsen, så helt objektivt kan vi ikke fortælle, men så neutralt som muligt. Vi kan starte feedbacken på følgende måder "Jeg ser... Jeg hører... Jeg lægger mærke til..."

Indre feedback (Niveau 2):
Her er der tale om sansninger og personlige tilbagemeldinger - både kropsligt og følelsesmæssigt. Det kan hjælpe med at klargøre den andens selvbillede. Feedbacken kan startes på følgende måder "Jeg bliver... Jeg føler.. Jeg er..."

Tankefeedback (Niveau 3):
Her er der tale om tanker og fortolkninger. Det er vigtigt at vælge de tanker, der er mest brugbare for den anden person. Det er vigtigt ikke at starte i denne form for feedback, da det formentlig vil være en lynhurtig fortolkning og kan virke som et angreb. Feedbacken kan startes på følgende måder "Du er.. Det virker som om, du er..."

I forhold til feedback og læring er det vigtigt, at den anden har et ønske om, at tage feedbacken til sig. Derudover skal modtageren helst få noget nyt og brugbart ud af det. Vha. den konstruktiv feedback kan modtageren se nye vinkler på situationen og evt. gøre tingene på en anden måde. Når der er ærligt medspil, er der størst chance for læring.

I løbet af undervisningen lavede vi en øvelse, hvor vi skulle lave et interview. Intervieweren skulle have fokus på Karl Tomms spørgsmålstyper og de to, der skulle være det reflekterende team, skulle efterfølgende give empatisk feedback. Feedbacken skulle have fokus på det kommunikative og ikke det indholdsmæssige.

Vi lytter på 3 niveauer: 

Niveau 1 - indre lytning:

I den indre lytning leder vi efter bekræftelse på det, vi kender fra egne tanker. Fokusset er primært på en selv. Du hører det, du ønsker at høre.

Niveau 2 - Fokuseret lytning:

Der er fokus på den, der fortæller. Som lytter er du 100% opmærksom og nærværende. Alle de sagte ord høres. Man lytter uden for de mentale modeller og lytter nysgerrig. I denne lytning er du opslugt af den andens fortælling. På dette niveau skabes der øget refleksion, fordi fokuspersonen bliver hørt.

Niveau 3 - Global lytning: 

På dette niveau lyttes med alle 5 sanser. Der lyttes stadig udenfor de mentale modeller. Lytteren sætter ord på fornemmelser. Du lever dig ind i følelserne, kropssproget og tonefaldet.

Aktiv lytning er med til at anerkende den anden.

Hvis det er svært at stille spørgsmål i en dialog, kan det være fordi, vi bruger lytteniveau 1 for meget. Det kan evt. hjælpe af bevæge sig over i nr. 2, hvor der lyttes mere til den anden.

Litteraturliste:

Livgivende samtaler, disciplin 5, Empatiske feedback

Ingen kommentarer:

Send en kommentar